Waar vind ik eiwitrijke en koolhydraatarme recepten?

Gezond het jaar door doe je met gezonde recepten. We hebben op de website al een aantal artikelen gedeeld over het Paleo-dieet, maar een dieet wat – als het ons betreft – net zo goed werkt is het koolhydraatarme of eiwitrijke dieet.

Het is een beetje hoe je het ziet, want sommige mensen zien het eiwitdieet als een los dieet van het koolhydraatarme dieet en andere mensen vinden het ongeveer hetzelfde. Bijvoorbeeld het Dukan-dieet en het South Beach dieet, zijn duidelijke voorbeelden van eiwitdiëten, terwijl Atkins vooral koolhydraatarm en eiwitrijk met elkaar combineert.

Hoe dan ook: een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet (eiwitrijk en koolhydraatarm eten) helpt.

 

Koolhydraatarm en eiwitrijk

Je energiebehoefte wordt samengesteld door calorieën. Wanneer je calorieën hebt, heb je het over drie voedingsstoffen die samenkomen, namelijk:

  • Vet
  • Eiwit
  • Koolhydraat

Deze drie vormen je energiehuishouding en een goede balans hierin is gezond. Je krijgt over het algemeen veel vetten (goede en gezonde vetten) en koolhydraten binnen en weinig eiwitten.

Omdat in veel producten veel koolhydraten zijn toegevoegd, worden mensen sneller dik. De overgebleven koolhydraten, dus die je lichaam niet nodig heeft, worden niet verbrand en blijven in je lichaam achter als vet.

Je raadt dus al wat de gedachte is achter koolhydraatarm eten: producten eten waarin minder van die toegevoegde en onnodige koolhydraten zitten.

Een eiwitdieet behandelt diezelfde theorie andersom: je eet meer eiwitten dan koolhydraten en verandert dus zelf de balans. Dat komt omdat eiwitten een positiever effect op je lichaam en je gesteldheid hebben.

Eiwitten verbranden namelijk van zichzelf al meer vet en zorgen ervoor dat je spiermassa in stand wordt gehouden en zelfs toeneemt. Alles bij elkaar genomen zorgt dat ervoor dat de verdeling van voedingsstoffen optimaal is en je dus meer kan eten (van eiwitten) zonder aan te komen (door koolhydraten).

 

Een dieet

Er zijn talloze diëten te verkrijgen die zich koolhydraatarm dieet of eiwitdieet noemen. Echter, je hebt zo’n dieet helemaal niet nodig om af te vallen met deze gedachte. Het enige wat je nodig hebt is een bron met recepten die je helpen om eiwitrijk of koolhydraatarm te koken.

 

Bronnen

Er zijn diverse bronnen te benoemen waarin je eiwitrijke recepten en koolhydraatarme recepten terug kan vinden. We bespreken er een aantal.

 

365 Koolhydraatarme gerechten

Het boek 365 Koolhydraatarme gerechten is geschreven door de Engelse goeroe Nicola Graimes wordt door de vele volgers van een koolhydraatarm leefpatroon als Bijbel gezien. Nicola Graimes heeft de lekkerste recepten voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes (desserts) verzameld. In dit heerlijke kookboek vind je er 365 terug, dus voor elke dag een nieuw recept. De recepten zijn makkelijk te bereiden en de ingrediënten haal je gewoon uit de supermarkt.

365 Koolhydraatarme gerechten

Atkins-dieet

Robert H. Atkins schreef het boek ‘Het Atkins-dieet’ waarin hij zijn bevindingen deelt over hoe koolhydraten minderen een gezond effect kan hebben op je vet verbranding. Het Atkins-dieet is een boek, maar er zijn ook talloze video’s over verschenen, receptenboeken uitgegeven en een website opgericht. Je kunt daar lid worden van het forum en heerlijke recepten met elkaar delen.

 

Koolhydraatarme recepten van Dieetkompas

Dieetkompas is een bekende Nederlandse website die zich richt op onder meer het koolhydraatarm dieet en eiwitrijke dieet. Dat doet Dieetkompas onder meer door het delen van vele recepten, waaronder deze heerlijke koolhydraatarme recepten. Het zijn er voldoende om voorlopig mee vooruit te kunnen en ze helpen je om snel een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten. Dieetkompas informeert je ook over hoe koolhydraten werken en over hoe je kunt afvallen met een koolhydraatarm dieet.

 

Eiwitrijke recepten van Dieetkompas

Zoals gezegd heeft Dieetkompas veel ervaring met het koolhydraatarme en eiwitrijke dieet en deelt het ook eiwitrijke recepten. Wederom makkelijke recepten voor ontbijt, lunch, diner, dessert en gewoon als tussendoortje. Ook informeert Dieetkompas over eiwitten en de werking ervan in het lichaam. De recepten zijn – en dat mag gezegd worden – gratis en vrij toegankelijk voor iedereen die ze wil gebruiken. Aangezien Dieetkompas veel ervaring heeft en gezien wordt als een expert op het gebied van voeding en afvallen, weet je dus zeker dat je met deze recepten op de goede weg bent.

 

Keuze genoeg

Het mag duidelijk zijn dat er voor mensen die een gezond jaar tegemoet willengaan voldoende keuze is om af te vallen met behulp van koolhydraatarme en eiwitrijke recepten. Ben je nog niet overtuigd? Lees dan ook onze artikelen over Paleo, want het Paleo-dieet is in principe hetzelfde als een combinatie tussen een koolhydraatarm en eiwitdieet, met een vleugje suikervrij dieet.

Paleo sportvoeding

Sporten is gezond, tenminste dat wordt beweerd door allerlei wetenschappers. Maar waarom is sporten zo gezond? En wat voor invloed heeft voeding op uw sportprestaties? In dit artikel wordt er onder andere antwoord gegeven op deze twee vragen. Hierbij wordt er rekening gehouden met de principes van het paleo dieet.

Sporten is gezond vanwege het feit dat het een positieve uitwerking heeft op verschillende factoren in het lichaam. Door intensief te sporten zal het lichaam meer gaan verbranden wat er uiteindelijk voor zorgt dat u in gewicht zal dalen. Uiteraard zal u dan niet moeten compenseren door meer te gaan eten. Naast het afvallen in gewicht heeft sporten nog meer voordelen. Zo zal uw bloeddruk dalen, uw cholesterol verlagen en het verbeteren van de bloedsuiker. Wilt u het optimaal gebruik maken van de sportmomenten? Dan zou u kunnen noteren wat u daadwerkelijk eet en drinkt.

Het volgen van een speciaal sportdieet is verstandig wanneer u intensief gaat sporten. Dit zorgt er namelijk voor dat uw lichaam de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. U leest waarschijnlijk dieet en dat schrikt af. Echter is dit niet helemaal gegrond vanwege het feit dat een dieet ook erg lekker kan zijn. Natuurlijk zult u patat, frikadellen, kebab en de blikjes red bull moeten laten staan. Deze producten hebben een teveel aan verzadigd vet, calorieën en onder andere suiker. Dit wil echter niet zeggen dat u nooit meer deze producten mag nuttigen. Het is namelijk erg goed als u één keer per week een zogenaamde “cheatmaaltijd” inplant. Deze cheatmaaltijd zorgt er namelijk voor dat het lichaam niet gaat wennen aan het eten wat doordeweeks genuttigd wordt.

eten en sporten met PALEO dieet

Voordat u een speciaal sportdieet gaat opstellen is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën, vetten, eiwitten en kcal u daadwerkelijk nodig heeft. Het vastleggen van dit basisniveau is nodig vanwege het feit dat u dan kunt bepalen hoeveel u daadwerkelijk moet eten om af te vallen. Wanneer u namelijk eet op het basisniveau zal dit ervoor zorgen dat uw niet zult afvallen of dat u in gewicht zult stijgen. Wanneer u daadwerkelijk minder zult gaan eten en dus eigenlijk meer verbrand dan dat er eigenlijk nodig is dan zult u afvallen. Voeding is daarom net zo belangrijk, en misschien zelfs belangrijker, als sporten.

Wat mag ik dan eten?

Het is belangrijk om de juiste hoeveelheden eiwitten en vetten binnen te krijgen. Een bron van goede vetten zijn ongezouten noten. Deze noten zitten boordevol vitamines en gezonde vetten. Daarnaast is het makkelijk te eten en ook nog is erg lekker. De gezondste noten zijn gebrande amandelen die u kunt kopen in elke willekeurige supermarkt.

Voor eiwitten kunt u het beste kipfilet kopen. Deze kipfilet kunt u gewoon kopen in de supermarkt. Zorg er daarnaast voor dat u deze kipfilet bijvoorbeeld in olijfolie bakt. In olijfolie zitten namelijk ook veel gezonde vetten.

Wat belangrijk is bij het opstellen van het paleo sportdieet is dat u in ieder geval rekening houd met wat u lekker vindt en daarnaast op let wat u daadwerkelijk nodig heeft.