De lekkerste gerechten eet je gewoon koolhydraatarm

Koolhydraatarm eten is in. Mensen raken steeds meer in de ban van koolhydraatarm leven, omdat steeds weer wordt aangetoond dat je daarmee veel meer bereikt dan alleen een gezonder gewicht. Zo draagt koolhydraatarm eten bij aan je bloeddruk, je cholesterolgehalte, je concentratievermogen, je uithoudingsvermogen, het risico op hart- en vaatziekten en diabetes.

Al met al dus veel voordelen.

Ook zien steeds meer mensen in dat koolhydraatarm helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Dat beeld kleeft een beetje aan koolhydraatarm eten. Alsof je alternatief bent, diep Paleo moet gaat en alleen nog maar producten mag eten die je zelf uit het bos plukt of in een tuintje kweekt.

Niets is minder waar, want de meest lekkere recepten kun je zelf klaar maken. Heel eenvoudig, gewoon uit de supermarkt, en bijzonder smakelijk.

 

Uitgangspunten

Kookhydraatarme recepten hebben het uitgangspunt dat ze enkelvoudige koolhydraten zoveel mogelijk proberen te vermijden en complexe koolhydraten wel toestaan.

Het verschil is als volgt:

  • Enkelvoudige koolhydraten zijn de zogenaamde snelle suikers. Ze leveren je veel energie, maar dat duurt maar heel kort. Als die energiepiek voorbij is, wordt het restant aan suikers (want lang niet alles is verbrand) opgeslagen als lichaamsvet. Doe je dit dag in, dag uit, dan zal je gewicht in rap tempo toenemen. Ook andere gezondheidsklachten zijn dan het gevolg.
  • Complexe koolhydraten zijn de druivensuikers, ook wel de natuurlijke suikers genoemd. Ze zitten van zichzelf al in fruit en in sommigen groenten. Deze complexe koolhydraten zijn niet toegevoegd aan voeding en doen dus wat ze vanuit hun oorsprong horen te doen: ze leveren je beetje bij beetje energie, worden niet als vetmassa opgeslagen en keurig verbrand.

Nu is het voor de leek misschien lastig om te zien wat dan die complexe koolhydraten zijn die je wel mag en wat dan die enkelvoudige koolhydraten zijn die je niet mag. Maar met een beetje logisch nadenken kom je er wel.

Je moet zorgen dat je geen producten eet waarin veel suikers zijn toegevoegd. Op de etiketten van die producten kun je precies zien welk deel van de koolhydraten uit suikers bestaat. Die producten zet je vanaf nu gewoon terug in het schap.

 

Producten met veel complexe koolhydraten

Beter nog is het om je te focussen op die producten die het wel goed doen. Kip recepten zijn vaak koolhydraatarm en vis recepten zijn koolhydraatarm én een bron aan proteïnes en omega 3 vetzuren. Ook vlees is prima passend in een koolhydraatarm dieet, zolang het maar niet bewerkt vlees betreft.

Ook noten en zaden, groenten en fruit kun je naar hartenlust eten, zolang je je houdt aan de regel dat ze niet bewerkt mogen zijn met zout of suiker.

Vis recepten zijn KOOLHYDRAATARM

Supermarkt

Wie denkt dat je deze producten alleen bij de speciaalzaak, de groenteboer, de notenkar of de poelier, visboer of slager kunt halen zit er naast. Natuurlijk zijn de producten daar wel het lekkerste en het meest vers, maar noodzakelijk is het absoluut niet. Vlees, vis en kip uit de koeling van de plaatselijke supermarkt zijn toereikend genoeg. Ook groenten, fruit en noten en zaden kun je daar prima halen.

Recepten pluk je van het internet of uit een koolhydraatarm kookboek. Vervolgens is het een kleine stap om de recepten op tafel te zetten.

 

Hoe kook jij koolhydraatarme gerechten?

Een koolhydraatarm gerecht heeft niet veel meer aandacht nodig dan een ander gerecht (met koolhydraten). Je moet er alleen rekening mee houden dat je je niet laat verleiden tot ongezonde dressings en sausjes als smaakmakers. Gebruik liever kruiden of meer groenten en fruit om vlees, vis en kip te kruiden. Citroen kan heel veel doen, maar ook jasmijn, rozemarijn en peterselie zijn prima kruiden om van elke willekeurige koolhydraatarm gerecht een feestmaal te maken.

Wacht dus niet langer en ga ook voor de koolhydraatarme levenswijze. Ervaar zelf hoe snel jij je een stuk gezonder en prettiger voelt!

Woede op de weegschaal. Waarom val ik niet af?

Woede op de WEEGSCHAALHet fenomeen is voor veel mensen herkenbaar. Je bent begonnen aan een dieet en in het begin vliegen de kilo’s er inderdaad vanaf. Maar dan ineens stagneert het. Je gewicht lijkt niet meer af te nemen, ondanks dat je nog gewoon op dieet bent. Je bent gezonder gaan eten en drinken, bent daarbij meer gaan bewegen. En toch lukt het niet om verder af te vallen. Het afvallen lijkt zelfs te stagneren.

Kortom: woede op de weegschaal, want de frustratie is zeer goed voor te stellen. Toch is er een verklaring voor het feit dat je niet af lijkt te vallen. In dit artikel gaan we daar dieper op in.

 

Afvallen is een intensief proces

Het is intensief om af te gaan vallen. Van een houding waarin je ongezond at en amper bewoog, ga je ineens heel veel bewegen en gezonder eten. Voor je lichaam kan dat dan ook even wennen zijn. Dat is te zien in de eerste weken. Je valt razendsnel af. Je hebt dan ook het idee dat je vooral veel vet verbrand. Maar de kilo’s worden niet alleen gevormd door vet. Ook vocht wordt uit je lichaam verbannen en vocht is zwaar. De eerste weken verlies je meer vocht dan verderop in het afvallen. Je kan dat dus ook merken op de weegschaal, want ineens blijft er meer gewicht achter.

Het intensieve proces zorgt ook voor het aanmaken van spieren en spiermassa.

 

Spieren en spiermassa

Tijdens het sporten ontwikkel je spieren en spiermassa. Wist je dat spiermassa zwaarder weegt dan vet? Dus hoewel je misschien 1 kilo vet verbrand, komt er ook 1 kilo spiermassa bij (dat is wel erg veel, maar om je een idee te geven). Je merkt op de weegschaal dus helemaal niks aan het verliezen van je vet. Maar dat gebeurt wel degelijk. Spiermassa groeit nu eenmaal wat langzamer, maar kan dus gestaag wat zwaarder worden. Zeker als je dan ook geen water meer uit je lichaam haalt, lijkt het alsof de weegschaal een spelletje met je speelt. Maar wanneer je in de spiegel naar jezelf zou kijken, is de kans groot dat je ziet dat vetbandjes plaats hebben gemaakt voor meer spieren.

Dit proces zal vanzelf stoppen. Ga dus niet bij de pakken neerzitten, maar geef het even wat tijd! Je gewicht gaat snel genoeg weer omlaag.

 

Hoelang houdt dit aan?

Vervelend, maar verklaar dus dat je niet meer af lijkt te vallen. Hoe lang kan dat nu aanhouden? Die vraag wordt ook veel gesteld en helaas is er geen pasklaar antwoord op te geven. Het is van persoon tot persoon afhankelijk. De ene persoon zal er weken mee zitten, terwijl de andere persoon al na een paar dagen merkt dat het gewicht weer afneemt. Wil je het voor jezelf toetsen? Houd het dan op de een of andere manier – bijvoorbeeld in een schema of grafiek – goed bij. Je kan dan voor jezelf terugzien hoe het af en toe even stagneert. Dat geeft je uiteindelijk ook veel zelfvertrouwen, want je kan zien dat het toch weer goedkomt.

 

Conclusie

Er zijn diverse redenen te geven waardoor het lijkt alsof je niet meer afvalt: je krijgt meer spiermassa (en dat is nu eenmaal zwaarder dan vet), je verliest veel vocht. Geef het dus vooral de tijd en ga niet bij de pakken neerzitten.